Tramuntana XXI aplaudeix la tala brutal de pins a Formentor. Matias Vallés. DM, dilluns 21 dabril de 2025. Palma.
Dos diumenges enrere, aquesta secció impagable clarejava amb el titular clarivident "Els hereus de Costa i Llobera talen el Pi de Formentor", sobre l'arboricidi massiu al camí de Cala Murta amb el rerefons mercantil d'instal·lar un campament. Dilluns passat, aquest diari publicava a les seves pàgines d'Opinió un text d'extensió similar sota elepígraf "Els hereus de Costa i Llobera protegeixen del foc el bosc del Pi de Formentor". En efecte, no estem sobrats d'originalitat i ens limitem a copiar, més enllà de castellanitzar el poeta, com ha de ser.
L'autor del titular fusilat s'identifica com a Vicepresident de Tramuntana XXI", un càrrec sens dubte transcendental i davant el qual inclinar-nos el cap, per titular avui que "Tramuntana XXI aplaudeix la tala brutal de pins a Formentor». Atès que li costa fins trobar un encapçalament amb personalitat pròpia, la patronal de la Serra podria haver-se estalviat l'esforç mecanogràfic, mitjançant la lectura del subtítol que adjuntàvem sense necessitat de copiar ningú:
"La Fundació del poeta: ens ho exigeixen per al campament, el pi poderós del vers no aconseguiria avui obrir-se pas".
Reconec que llegir un subtítol és una càrrega mental excessiva, i no diguem endinsar-se en un text on es recull que "l'entomo és una bomba de rellotgeria", als llavis de Joan Comas en la seva qualitat de gerent de la Fundació Rotger Villalonga que administra la successió de Costa i Llobera. Sosté el mateix que els copions de Tramuntana XXI, però amb un mínim d'intel·ligència. De fet, la nostra contribució que en allò literari podria competir amb Vargas Llosa, va ser molt criticada en allò ideològic, per concedir massa veu als autors de la brutal tala de pins de Formentor. Fins a set cites textuals defensives.
Tramuntana XXI té per tresorer Bruno Entrecanales (250 milions de patrimoni segons Forbes). Curiosant en una marca que no es treu la Serra dels llavis, ofereix com una dada insuportable la multiplicació d'arbres a l'illa, que per descomptat és una invitació a talar-los abans que conservar-los. Perfecte, anem amb les entitats que s'han doblat àmpliament a Mallorca durant el darrer mig segle:
a) Els arbres.
b) Els cotxes
c) Els edificis.
d) Les mascotes
e) Els turistes.
f) Els residents.
És curiós que de moment només se celebri l'extermini a Formentor i altres de la baula més feble de la cadena, una idea destructora importada de George Bush el 2002 per alegria de la indústria fustera A falta que algú expliqui la diferència entre maltractar un pi i un gat, s'acceptaria que el risc de contagi epidèmic per proliferació invités a mesures preventives dràstiques amb altres baules de la llista?
És curiós a propòsit que Tramuntana XXl citi com a incendi no previngut Andratx'13, causat per una persona que va ser condemnada a dos anys i mig de presó, però sense aclarir quina és la mesura terminant a aplicar contra imprudents o irresponsables.
Sempre hem criticat Tramuntana XXI, i ens sobren els motius encara que ens quedéssim curts. Per primera vegada, hem d'expressar-li el nostre agraïment infinit per obligar-nos amb la seva falta d'imaginació a recordar l'atemptat ecològic més gran de l'illa abans del pacte Vox/PP, repassin fotografies i vídeos de la matança de Cala Murta. El negoci ha de continuar. I tampoc no han de sobrar tants pins a Formentor, quan van ser importats per l'entorn d'una presidenta de Balears des del Mediteuà Oriental, per embellir la mansió d'infausta memòria.
La irracionalitat continua imperant a Mallorca, per si no han llegit això. Verbigràcia, quan Marga Prohens es lamenta amb entonació d'Antígona que «Hi ha un problema: els propietaris tenen por», un pànic que justificaria la reticència a llogar. Però només a llarg termini, perquè «els propietaris no tenen por» del lloguer turístic que amuntega hooligans d?una nit a les seves propietats.
Sebastià Taltavull, a qui procedeix incloure a tota velocitat al palmarès del teatre costumista com a rètol avantatjat de Xesc Forteza, també es posa shakesperià per declamar que «avui predomina més la presumpció de culpabilitat que la presumpció d'innocència, i tots ens convertim en jutges implacables dels nostres germans. En efecte, sagna per la ferida de la doble punxada de la vacuna de la covid, que no va ser presumpta sinó privilegiada quan el coronavirus tenia perill de mort. Igual que papaferrats a la supervivència com Joan Pau II o Francesc, el menorquí es va aplicar un evangèlic «els bisbes primer». La mort tothom iguala, sobretot en la por d'experimentar-la, i qui va dir que un arbre no la pateix?
Reflexió dominical velocípeda El segon animal més ràpid del món és el que va aprendre a córrer perseguit per l'animal més ràpid del món.
L'escrit original de Matias Vallés està escrit en castellà:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada